Menu
3. dec kl. 13:40 PUNK – A REBEL NEVER DIES Holstebro Dansekompagni

3. dec kl. 19:30 PUNK – A REBEL NEVER DIES Holstebro Dansekompagni

13. dec kl. 17:00 DEN STORE NISSEPRØVE Louise Schouw Teater

1. feb kl. 19:30 I STØVET EFTER REGNEN Co-produktion mellem Teater V og Teater Grob

1. mar kl. 19:30 DET FORTROLIGE RUM Off/Off Production

9. mar kl. 19:30 ANTIGONE Teatergrad

14. mar kl. 19:30 BOHR Glimt

15. mar kl. 13:00 BOHR Glimt

15. mar kl. 10:00 BOHR Glimt

22. mar kl. 19:30 TATOVERING Mungo Park Allerød

29. mar kl. 19:30 LOVEU2ND Gunilla Lind Danseteater

6. apr kl. 19:30 DRACULA Figaros & Den Ny Opera

3. maj kl. 19:30 AKTIVISTERNE Teatergrad

6. maj kl. 12:00 FLUGT Teater Bæst

7. maj kl. 12:00 FLUGT Teater Bæst








Holstebro Dansekompagni

Fredag den 3. december 2021 - kl. 13.40

Aabenraa Statsskole


PUNK – A REBEL NEVER DIES

Vi havde besøg af dette fantastiske dance company og deres internationale topdansere forrige sæson med A space in the dark. Flere af jer, kære publikum, har opfordret os til at tage dem igen. Og om muligt er denne forestilling med endnu bedre dansere (til audition i 2018 var der over 1000 dansere fra hele verden).

Så giv jer selv en gave – kom og oplev noget unikt, medrivende dans – også selv I hverken kan danse selv eller aldrig har set en danseforestilling…

Forestillingen spilles på Aabenraa Statsskole, og som optakt til forestillingen er der workshop for skolens elever.

Oprøret er er her og forbliver her

Extinction Rebellion, De Gule Veste, Hong Kong Riots, Greta Thunberg, Pussy Riot – oprøret lever i bedste velgående.

`Punk – A REBEL NEVER DIES´ er et bud på en nutidig dialog gennem dansen med publikum om ’oprør’ og ’opgør’. Det er ikke et bestemt oprør eller en tidligere konflikt, der undersøges, men nærmere de menneskelige og samfundsmæssige mekanismer og energier, der karakteriserer et oprør.

Punkbevægelsen anvendes som reference og som et udgangspunkt til behandling af selve fænomenet `oprør´. Som en sociologisk, kulturel og menneskelig bevægelse. Det musikalske og æstetiske univers vil både trække direkte på og lade sig inspirere af tendenser og repræsentationer fra Punkbevægelsen. Som fx musik af The Rolling Stones, The Clash, Sex Pistols og Dead Kennedy kombineret med digte af Michael Strunge.

6 UNGE internationale dansere fra Black Box Dance Company (Holstebro Dansekompagni) vil med afsæt i 80´ernes punkbevægelse perspektivere fortidens oprør til verden anno 2020.

Jacob Stage Jacob Stage er koreograf og teaterdirektør der arbejder i krydset mellem teater, dans, film og performance. Hans hybridteaterfirma The Peoples Entertainment Group har tildelt ham den prestigefyldte Reumert Pris for årets Danseforestilling/Performance (2016) samt den danske kritikerpris Teaterkatten (2015).

PRIS
185 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser

ARTIST TALK
Vi håber, du har lyst til at blive lidt længere.
Vi inviterer til artist talk, hvor du får lidt mere indsigt i forestillingen og kan snakke med instruktør/dansere.
Ca. 10 min. efter forestillingen i salen.



Holstebro Dansekompagni

- gratis introduktion kl. 18.45

Fredag den 3. december 2021 - kl. 19.30

Aabenraa Statsskole


PUNK – A REBEL NEVER DIES

Vi havde besøg af dette fantastiske dance company og deres internationale topdansere forrige sæson med A space in the dark. Flere af jer, kære publikum, har opfordret os til at tage dem igen. Og om muligt er denne forestilling med endnu bedre dansere (til audition i 2018 var der over 1000 dansere fra hele verden).

Så giv jer selv en gave – kom og oplev noget unikt, medrivende dans – også selv I hverken kan danse selv eller aldrig har set en danseforestilling…

Forestillingen spilles på Aabenraa Statsskole, og som optakt til forestillingen er der workshop for skolens elever.

Oprøret er er her og forbliver her

Extinction Rebellion, De Gule Veste, Hong Kong Riots, Greta Thunberg, Pussy Riot – oprøret lever i bedste velgående.

`Punk – A REBEL NEVER DIES´ er et bud på en nutidig dialog gennem dansen med publikum om ’oprør’ og ’opgør’. Det er ikke et bestemt oprør eller en tidligere konflikt, der undersøges, men nærmere de menneskelige og samfundsmæssige mekanismer og energier, der karakteriserer et oprør.

Punkbevægelsen anvendes som reference og som et udgangspunkt til behandling af selve fænomenet `oprør´. Som en sociologisk, kulturel og menneskelig bevægelse. Det musikalske og æstetiske univers vil både trække direkte på og lade sig inspirere af tendenser og repræsentationer fra Punkbevægelsen. Som fx musik af The Rolling Stones, The Clash, Sex Pistols og Dead Kennedy kombineret med digte af Michael Strunge.

6 UNGE internationale dansere fra Black Box Dance Company vil med afsæt i 80´ernes punkbevægelse perspektivere fortidens oprør til verden anno 2020.

Jacob Stage Jacob Stage er koreograf og teaterdirektør der arbejder i krydset mellem teater, dans, film og performance. Hans hybridteaterfirma The Peoples Entertainment Group har tildelt ham den prestigefyldte Reumert Pris for årets Danseforestilling/Performance (2016) samt den danske kritikerpris Teaterkatten (2015).

PRIS
185 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser

ARTIST TALK
Vi håber, du har lyst til at blive lidt længere.
Vi inviterer til artist talk, hvor du får lidt mere indsigt i forestillingen og kan snakke med instruktør/dansere.
Ca. 10 min. efter forestillingen i salen.



Louise Schouw Teater

Mandag den 13. december 2021 - kl. 17.00

Musik & Teaterhuset Sønderjyllandshallen


DEN STORE NISSEPRØVE

I Den store nisseprøve skal de to nisser Nis og Nisse Sisse i skole, for det er nemlig sådan at alle nisser hvert 100 år skal til Nisseprøve for at få lov til at beholde deres røde nissehuer. Dumper de, må de i stedet bære den grønne nissehue, og det er enhver nisse skræk at skulle ende sine dage som grøn havenisse.

Nis og Nisse Sisse får en dårlig start på prøven, fordi de kommer for sent, men Nisse Sisse får hurtigt indhentet det forsømte, fordi hun er en god og dygtig elev med stor respekt for lærerinden Frk. Hanegal. Nis har imidlertid problemer. Som alle unge drenge-nisser har han svært ved at side stille og holde koncentrationen på skolen, og han kommer til at lave helt om på nogle af julesangene. Han er en rigtig drillenisse, som får stor sympati hos børnene.

En sjov, interaktiv og hyggelig juleforestilling proppet med skønne julesange. En rigtig opvarmer til julen for børn i alderen 4-10 år- og deres forældre og bedsteforældre.

Alder: 4-10 år

MEDVIRKENDE:
Chris Skytte
Marianne Bøgelund
Anne Suppli

KOMPONIST OG MANUSKRIPT:
Chris Skytte

VARIGHED
40 minutter uden pause

PRIS
75 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser






Co-produktion mellem Teater V og Teater Grob

Tirsdag den 1. februar 2022 - kl. 19.30

Musik & Teaterhuset Sønderjyllandshallen


I STØVET EFTER REGNEN

Et prisvindende drama om krig, sår og broderskab i samarbejde med Teater Grob

Et drama om krigen der aldrig slutter.
Hvordan lever man videre efter at have været i krig og kan man over- hovedet vende tilbage til en hverdag, efter at have mærket krigens rædsler?
To soldaterkammerater mødes på et værtshus til et spil billard. De har ikke set hinanden i flere år, så hvorfor pludselig nu? Gamle traumer, uforløste konflikter og rå vold hænger i luften. For selvom krigen er slut, betyder det langt fra at de er færdige med at kæmpe. Eller at gamle sår er helet.

Oplev Paw Henriksen og Martin Hestbæk i et anmelderrost og stadigt aktuelt drama om krigens konsekvenser og de menneskeskæbner der opstår i kølvandet på store politiske beslutninger. I STØVET FRA REGNEN blev i 2018 belønnet med en Talent Reumert til Magnus Iuel Berg for sit manuskript.

MEDVIRKENDE
Paw Henriksen
Martin Hestbæk

MANUSKRIPT
Magnus Iuel Berg

IDÉ OG ICENESÆTTELSE
Per Scheel-Krüger

SCENOGRAFI
Laura Rasmussen

LYSDESIGN
Sonja Lea

LYDDESIGN
Weronika Andersen

PRODUCENT
Teater V, i samarbejde med Teater Grob

VARIGHED
Ca. 70 minutter uden pause

ANMELDELSER

Ualmindeligt råt. Man forlader teatret med både hjertebanken og en tåre i øjenkrogen. Men det er sjældent oplevet bedre. Det er et must-see!
MORTEN BUCKHØJ

Teksten har det hele, og Henriksen og Hestbæk danser virtuost om hinanden som i en boksekamp, mens de hver især sætter stød ind med deres version af sandheden
SCENEBLOG

Hverken Paw Henriksen eller Martin Hestbæk har næppe nogensinde været bedre end som disse to forpinte mennesker
CPH CULTURE

Et fornemt eksempel på hvor voldsom og fysisk en oplevelse teater også kan være KOP KULTUR

En vigtig kommentar til og påmindelse om, hvilket ansvar et land har for at tage vare på sine udsendte, når de vender hjem efter udstået militærtjeneste
KULTURTID

Forestillingen har en sjælden nerve, som ikke er at finde i mange forestillinger
DEN 4. VÆG

PRIS
155 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser





Off/Off Production

Tirsdag den 1. marts 2022 - kl. 19.30

Musik & Teaterhuset Sønderjyllandshallen


DET FORTROLIGE RUM

En helt ny teaterform – en Mash-Up blanding af drama, satire/humor, video, virkelighed og dialog.

Projekt GLEMMEBOGEN har før sat Helle T.s skattesag, salget af Dong og Danmarks engagement i IRAK krigen på scenen. Alt sammen i en stærkt underholdende og humoristisk form på baggrund af dybdeborende research og skabt i et samarbejde mellem scenekunstnere og journalister. Nu slutter GLEMMEBOGEN af med at rette lyset mod OS SELV! Hvad må du og jeg egentligt vide om det de laver inde på Christiansborg. Og hvad har vi egentlig lyst til at vide?

Med satiren som rambuk, trænger journalisten FRANK ind i Det Fortrolige Rum på Christiansborg, hvor studehandler, lovgivning og politik lever et liv under vores radar, reguleret af en eneste lov – Offentlighedsloven! I Det Fortrolige Rum møder FRANK politikere og aktører fra det virkelig liv. Ved hjælp af en satirisk filmklippers teknik udfordrer han dem til at fortælle, hvorfor de skal have et ‘Fortroligt Rum’ og hvorfor vi ikke må se hvad de laver. Han spørger dem om hvorfor de aldrig får revideret den lov som de – når de ikke er i regering – mener skal revideres! Gang på gang bliver FRANK og publikum filtret ind i politikerspin, tågesnak og paragraffer. Gang på gang redder den virkelighedens journalist FRANK og publikum ved at gå på scenen og afklare, stille spørgsmål og opstille dilemmaer, der kan bringe den dramatiske historie videre. En forestilling om møgsagen vi gerne vil glemme.

Retter sig mod voksne og unge mennesker fra 16 – og opad, der står på tærsklen til at skulle bruge deres grundlovssikrede stemmeret.

MEDVIRKENDE

FRANK: Den uforlignelige Skuespiller Anders Budde Christensen spiller FRANK i forestillingen. Med sin skarpe fysik og sans for ord og de rigtig gode historier (fx Mungo Parks ‘Manning er FRI’ som han blev Reumert nomineret for og Baggårdsteatrets ‘Jagten på det gode menneske’) spiller han her ham, der på vores vegne trænger ind bag Christiansborgs mure.

DEN VIRKELIGE JOURNALIST: Journalist Sofie Buch Hoyer, der var med på CoryDONG Projekt Glemmebogens forestilling om salget af DONG medvirker i forestillingen til at bringe virkeligheden ind i den dramatiske fortælling om den møgsag vi allerhelst vil glemme.

KUNSTERISK HOLD

ISCENESÆTTELSE:
Ina-Miriam Rosenbaum. IMR er desuden producent og idekvinde bag Projekt Glemmebogen

SCENOGRAFI OG VIDEODESIGN:
Signe Krogh. Ligesom hun var på CoryDONG.

VIDEOSATIRIKER OG MEDSKABER:
Nils Aasholm aka KLIPPEREN. Han har bla. arbejdet på DR med programmet ‘TRUMPs TWEETS’

DRAMATIKER:
Kristian Halken. Denne skarpe satiriker/humorist og dramatiker, der også skrev ‘SKATTESAGENS HELTE’ til Projekt Glemmebogen om Helle Thorning Schmidts skattesag.

LYSDESIGNER
Henrik Sloth

LYDDESIGNER
Anton Bast
– Svalegangens dygtige folk.

JOURNALISTISK KONSULENT:
Jesper Tynell. Danmark Radios allerskarpeste graverjournalist.

CO-PRODUCENT
Teatret Svalegangen

VARIGHED
1 time og 30 minutter

PRIS
185 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser





Teatergrad

Onsdag den 9. marts 2022 - kl. 19.30

Nygadehuset


ANTIGONE

På anklagebænken i årets vigtigste retssag sidder Antigone, anklaget for at gå imod sin kommende svigerfar Kong Kreons jordiske love. Alle hendes handlinger har været affødt af hendes stærke moralske kodeks. Men hvad er rigtigt, og hvad er forkert, og kan Antigone forvente en retfærdig dom for sin brøde?

Med Sofokles’ 2500 år gamle tragedie som forlæg tager Teatergrad publikum med ind i en nær fremtid, hvor intet er som det plejer. Demokratier er styrtet i grus, jordens ressourcer er næsten brugt op, og man taler ikke længere om at redde klimaet, for det er allerede for sent. I centrum af denne nye virkelighed forsøger Antigone at navigere imellem samfundets nye normer og sin egen moralske overbevisning. Det er en evigt aktuel konflikt mellem de love, der opretholder samfundsordnen og menneskets egne etiske værdier.

Vi lægger ansvaret for Antigones skæbne i jeres hænder. Retssagen føres med kong Kreon som den dømmende myndighed flankeret af publikum som nævninge. Sagens kendsgerninger lægges frit frem for tilhørerne, og Antigones skæbne er først forseglet i det øjeblik, retssagen er ovre og dommen fældet. Intet er givet på forhånd.

VARIGHED
1 time og 30 minutter

MEDVIRKENDE
Ulver Skuli Abildgaard
Lucia Vinde Dirchsen
Rolf Hansen

KUNSTNERISK HOLD

INSTRUKTØR
Pelle Nordhøj Kann

BEARBEJDELSE
Andreas Garfield

SCENOGRAF
Lea Burrows

KOMPONIST
Marie Louise Von Bülow

PRODUCENT
Christine Worre Kann

PRIS
155 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser






Glimt

Mandag den 14. marts 2022 - kl. 19.30

Aabenraa Statsskole


BOHR

Bohr er en multidisciplinær forestilling, der blander dans, skuespil, moderne cirkus, illusionsmagi og videokunst for at sætte fornyet fokus på denne utrolige person, hans idéer og hans samtid.
Det er det vilde personlige drama sammenbundet med verdensomvæltende tanker.

”Der findes ingen kvanteverden. Der er kun en abstrakt kvantefysisk beskrivelse. Det er forkert at tro, at det er fysikerens opgave at finde ud af, hvordan naturen er. Fysik handler om, hvad vi kan sige om naturen” – Niels Bohr

Verden rummer mere end hvad, vi kan se og mærke. Niels Bohr revolutionerede den moderne videnskab, da han fremsatte sin teori om, at fysikken beskriver verden i vendinger, vi ikke umiddelbart kan visualisere eller forestille os. Sandheden kan virke selvmodsigende, og paradokset bliver kun et startpunkt for nye opdagelser.

I 2022 er det 100 år siden, Niels Bohr modtog sin nobelpris i fysik, og i den anledning vil GLiMT hylde og portrættere denne ikoniske person og videnskabsmand. Det bliver med en storslået multidisciplinær forestilling, der udfordrer fysikkens love og – ligesom Bohr – bringer undren tilbage i måden, vi ser verden på.

Bohr var en særlig slags videnskabsmand og et favnende menneske, der gjorde sine kollegaer og studerende på Niels Bohr Instituttet til én stor familie. Her gik de fx rundt med legetøjspistoler og skød om kap mod hinanden, inspireret af hvordan gunslinger-helten i westernfilmene altid vandt over skurken, selvom skurken trak først. På den måde beviste Bohr, at den umiddelbare respons er hurtigere end den intentionelle handling. Hans forskning og især hans indflydelse på samtidens forskningsverden har stadig stor betydning for, hvordan vi ser verden i dag.

I en scenografi af tavler, inspireret af Bohrs personlige tavle, der rummede mange tavler, udfolder forestillingen sig i forskellige lag med historiske nedslag fra verdenskrigene, udviklingen af atombomben, historien om Bohrs årelange, legesyge fejde med Albert Einstein, anekdoter fra Bohr Instituttet og scener fra et familieliv, hvor Bohrs kone Margrethe spillede en særlig rolle for, hvordan det tæt forbundne forskningsmiljø på instituttet udviklede sig, og hvor Bohr mistede sin ældste søn i en tragisk bådulykke.

Med GLiMTs karakteristiske sceniske sprog, der eksperimenterer med relationen mellem performere og scenografi, bliver historien fortalt med fx et cyr wheel i rasende fart, der illustrerer Bohrs forskning omkring atomets hemmeligheder, og kropslige udfoldelser og illusioner, der forvrænger tid og rum og udfordrer tyngdekraften.

Gennem en stærk visuel og sanselig forestilling vil vi komme Bohrs tanker nærmere – og forstå, at vores daglige opfattelser af vores verden gemmer på så mange utrolige hemmeligheder.

ISCENESÆTTELSE:
Lars Lindegaard Gregersen

Medvirkende:
Mo Chara, Elise Bjerkelund Reine,Margerita Mischitelli og Jakob Schnack

Lysdesign: Michael BreinerVideodesign:
Søren Knud

Koreografisk hjælp og kostumer:
Camila Sarrazin

Konsulenter:
Christian Joas, leder Niels Bohr Arkivet, Rob Sunderland, arkivar Niels Bohr Arkivet, Nils Overgaard Andersen, fysiker og professor emeritus i Kvanteoptikved Niels Bohr Instituttet, Prof. Anja C. Andersen ved Niels Bohr Instituttet.

SAMARBEJDSPARTNERE:
Niels Bohr Arkivet & Niels Bohr Instituttet

Se Bohr teaser

Forestillingen er støttet af:
Statens Kunstfond og Københavns Kommune.

PRIS
185 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser





Glimt

Tirsdag den 15. marts 2022 - kl. 13.00

Aabenraa Statsskole


BOHR

Bohr er en multidisciplinær forestilling, der blander dans, skuespil, moderne cirkus, illusionsmagi og videokunst for at sætte fornyet fokus på denne utrolige person, hans idéer og hans samtid.
Det er det vilde personlige drama sammenbundet med verdensomvæltende tanker.
”Der findes ingen kvanteverden. Der er kun en abstrakt kvantefysisk beskrivelse. Det er forkert at tro, at det er fysikerens opgave at finde ud af, hvordan naturen er. Fysik handler om, hvad vi kan sige om naturen” – Niels Bohr

Verden rummer mere end hvad, vi kan se og mærke. Niels Bohr revolutionerede den moderne videnskab, da han fremsatte sin teori om, at fysikken beskriver verden i vendinger, vi ikke umiddelbart kan visualisere eller forestille os. Sandheden kan virke selvmodsigende, og paradokset bliver kun et startpunkt for nye opdagelser.

I 2022 er det 100 år siden, Niels Bohr modtog sin nobelpris i fysik, og i den anledning vil GLiMT hylde og portrættere denne ikoniske person og videnskabsmand. Det bliver med en storslået multidisciplinær forestilling, der udfordrer fysikkens love og – ligesom Bohr – bringer undren tilbage i måden, vi ser verden på.

Bohr var en særlig slags videnskabsmand og et favnende menneske, der gjorde sine kollegaer og studerende på Niels Bohr Instituttet til én stor familie. Her gik de fx rundt med legetøjspistoler og skød om kap mod hinanden, inspireret af hvordan gunslinger-helten i westernfilmene altid vandt over skurken, selvom skurken trak først. På den måde beviste Bohr, at den umiddelbare respons er hurtigere end den intentionelle handling. Hans forskning og især hans indflydelse på samtidens forskningsverden har stadig stor betydning for, hvordan vi ser verden i dag.

I en scenografi af tavler, inspireret af Bohrs personlige tavle, der rummede mange tavler, udfolder forestillingen sig i forskellige lag med historiske nedslag fra verdenskrigene, udviklingen af atombomben, historien om Bohrs årelange, legesyge fejde med Albert Einstein, anekdoter fra Bohr Instituttet og scener fra et familieliv, hvor Bohrs kone Margrethe spillede en særlig rolle for, hvordan det tæt forbundne forskningsmiljø på instituttet udviklede sig, og hvor Bohr mistede sin ældste søn i en tragisk bådulykke.

Med GLiMTs karakteristiske sceniske sprog, der eksperimenterer med relationen mellem performere og scenografi, bliver historien fortalt med fx et cyr wheel i rasende fart, der illustrerer Bohrs forskning omkring atomets hemmeligheder, og kropslige udfoldelser og illusioner, der forvrænger tid og rum og udfordrer tyngdekraften.

Gennem en stærk visuel og sanselig forestilling vil vi komme Bohrs tanker nærmere – og forstå, at vores daglige opfattelser af vores verden gemmer på så mange utrolige hemmeligheder.

ISCENESÆTTELSE:
Lars Lindegaard Gregersen

Medvirkende:
Mo Chara, Elise Bjerkelund Reine,Margerita Mischitelli og Jakob Schnack

Lysdesign:
Michael BreinerVideodesign: Søren Knud

Koreografisk hjælp og kostumer:
Camila Sarrazin

Konsulenter:
Christian Joas, leder Niels Bohr Arkivet, Rob Sunderland, arkivar Niels Bohr Arkivet, Nils Overgaard Andersen, fysiker og professor emeritus i Kvanteoptikved Niels Bohr Instituttet, Prof. Anja C. Andersen ved Niels Bohr Instituttet.

SAMARBEJDSPARTNERE:
Niels Bohr Arkivet & Niels Bohr Instituttet

Se Bohr teaser

Forestillingen er støttet af:
Statens Kunstfond og Københavns Kommune.

PRIS
185 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser





Glimt

Tirsdag den 15. marts 2022 - kl. 10.00

Aabenraa Statsskole


BOHR

Bohr er en multidisciplinær forestilling, der blander dans, skuespil, moderne cirkus, illusionsmagi og videokunst for at sætte fornyet fokus på denne utrolige person, hans idéer og hans samtid.
Det er det vilde personlige drama sammenbundet med verdensomvæltende tanker.

”Der findes ingen kvanteverden. Der er kun en abstrakt kvantefysisk beskrivelse. Det er forkert at tro, at det er fysikerens opgave at finde ud af, hvordan naturen er. Fysik handler om, hvad vi kan sige om naturen” – Niels Bohr

Verden rummer mere end hvad, vi kan se og mærke. Niels Bohr revolutionerede den moderne videnskab, da han fremsatte sin teori om, at fysikken beskriver verden i vendinger, vi ikke umiddelbart kan visualisere eller forestille os. Sandheden kan virke selvmodsigende, og paradokset bliver kun et startpunkt for nye opdagelser.

I 2022 er det 100 år siden, Niels Bohr modtog sin nobelpris i fysik, og i den anledning vil GLiMT hylde og portrættere denne ikoniske person og videnskabsmand. Det bliver med en storslået multidisciplinær forestilling, der udfordrer fysikkens love og – ligesom Bohr – bringer undren tilbage i måden, vi ser verden på.

Bohr var en særlig slags videnskabsmand og et favnende menneske, der gjorde sine kollegaer og studerende på Niels Bohr Instituttet til én stor familie. Her gik de fx rundt med legetøjspistoler og skød om kap mod hinanden, inspireret af hvordan gunslinger-helten i westernfilmene altid vandt over skurken, selvom skurken trak først. På den måde beviste Bohr, at den umiddelbare respons er hurtigere end den intentionelle handling. Hans forskning og især hans indflydelse på samtidens forskningsverden har stadig stor betydning for, hvordan vi ser verden i dag.

I en scenografi af tavler, inspireret af Bohrs personlige tavle, der rummede mange tavler, udfolder forestillingen sig i forskellige lag med historiske nedslag fra verdenskrigene, udviklingen af atombomben, historien om Bohrs årelange, legesyge fejde med Albert Einstein, anekdoter fra Bohr Instituttet og scener fra et familieliv, hvor Bohrs kone Margrethe spillede en særlig rolle for, hvordan det tæt forbundne forskningsmiljø på instituttet udviklede sig, og hvor Bohr mistede sin ældste søn i en tragisk bådulykke.

Med GLiMTs karakteristiske sceniske sprog, der eksperimenterer med relationen mellem performere og scenografi, bliver historien fortalt med fx et cyr wheel i rasende fart, der illustrerer Bohrs forskning omkring atomets hemmeligheder, og kropslige udfoldelser og illusioner, der forvrænger tid og rum og udfordrer tyngdekraften.

Gennem en stærk visuel og sanselig forestilling vil vi komme Bohrs tanker nærmere – og forstå, at vores daglige opfattelser af vores verden gemmer på så mange utrolige hemmeligheder.

ISCENESÆTTELSE:
Lars Lindegaard Gregersen

Medvirkende:
Mo Chara, Elise Bjerkelund Reine,Margerita Mischitelli og Jakob Schnack

Lysdesign:
Michael BreinerVideodesign: Søren Knud

Koreografisk hjælp og kostumer:
Camila Sarrazin

Konsulenter:
Christian Joas, leder Niels Bohr Arkivet, Rob Sunderland, arkivar Niels Bohr Arkivet, Nils Overgaard Andersen, fysiker og professor emeritus i Kvanteoptikved Niels Bohr Instituttet, Prof. Anja C. Andersen ved Niels Bohr Instituttet.

Se Bohr teaser

Forestillingen er støttet af:
Statens Kunstfond og Københavns Kommune.

PRIS
185 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser





Mungo Park Allerød

Tirsdag den 22. marts 2022 - kl. 19.30

Musik & Teaterhuset Sønderjyllandshallen


TATOVERING

TATOVERING er en forestilling, der er lige så personlig, som den er global. Lige så usentimental som den er in-your-face, og lige så hård som den er sårbar.

Alt imens en kvinde i 20’erne forsøger at tage afsked med den far, hun aldrig har kendt, trevler hun sin rå fortid op – så man kan lugte alt fra kartoffelmosen hos Kentucky Fried Chicken til at høre ekkoet af de afdøde amerikanske rappere til morgenfesterne.

Der tales 20 forskellige sprog i opgangene, men kun få taler ét flydende.

Det er absurd og morsom feminin selvjustits fra blokken, da hun hævngerrigt ydmyger sin meget ældre butikschef, da han lægger an på hende og veninden. Men det er også livsændrende alvor, da en af drengene drager i krig i Afghanistan og kommer tilbage i en kiste.

TATOVERING er en spontan, øm, rablende run-down af en faderløs ungdom.

Fra en datter til sin døende far, der først ringer, da det er for sent.

VARIGHED
1 time

MEDVIRKENDE
Sara Fanta Traore
Nana Morks

KUNSTNERISK HOLD

DRAMATIKER OG INSTRUKTØR:
Anna Malzer

SCENOGRAF:
Simone Bartholin

LYSDESIGN:
Mikkel Givskov

LYDDESIGN:
Emil Bøll


PRESSECITATER OG ANMELDELSER

* * * * * TATOVERING gør kvindelig ungdom relevant for alle… Det er en scenekunstnerisk magtdemonstration.
Jyllands-Posten

* * * * * “Frisk så det svier i øjnene… En flyvende tornado af livserfaring”
GregersDH

* * * * * “Stærkt generationsportræt, der er slående direkte og overbevisende… Kvikt og stærkt… Nysgerrigt og provokerende”
Frederiksborg Amts Avis

* * * * * “Imponerende, bliv ved! Formfuldendt… Smukt, effektfuldt og lidt skræmmende”
Kulturkupeen

“Anna Malzer er en triumf… Anna Malzers anden fuldtræffer… Det er ballademinder fra et kantet, hengivent liv fortalt med teenagepigens påståelige, uimodståelige diktion, og det er ungdomsteater for alle aldre… Det er overraskende, at et så lille stykke kan splintre i så mange retninger, men stadig føles tæt og kunstnerisk sammenhængende… Skuespillerne har en forelsket dynamik, et hviskende, dansende samspil, jeg ikke kan blive træt af at betragte… Malzer skildrer en ung virkelighed, som minder om den, jeg kan kigge ud ad vinduet og se fra min lejlighed på Amager. Små popstjerner i Adidas-sæt foran Kebabvognen, som ikke plejer at kunne gå i teatret og se sig selv… Der er en insisteren på det folkelige i Malzers linje: men en folkelighed, der går i sneakers med guldkant”
Weekendavisen

PRIS
155 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser






Gunilla Lind Danseteater

Tirsdag den 29. marts 2022 - kl. 19.30

Musik & Teaterhuset Sønderjyllandshallen


LOVEU2ND

”Move over, Kate Moos! So long, Gigi Hadid!
There´s a new breed of supermodel dominating the fashion industry – but there´s a bit of a catch!”

Overskriften fra magasinet Glamour varsler en ny arts indtræden i modeverdenen. Et uncanny, 100% computeranimeret væsen.

LOVEU2ND er et sanseligt rum for refleksion over et hyperaktuelt emne – virtuelle identiteters subtile indtrængen i vores fysiske verden.

På en skinnende catwalk fordrejes de slørende, forførende væsener i hinandens selvbilleder. Lad dig suge ind i et forførende univers på grænsen mellem det ægte og imiterede.

Stoler du på det du ser?

Forestillingen foregår på en catwalk med publikum på hver side af denne.

Koreograf Gunilla Lund modtog i 2018 en Reumert Talentpris.
Hun eksperimenterer med dans i krydsfeltet mellem moderne dans, fysisk teater og visuel installation.

I et format af nyskabende koreografi, musik, lys og scenografi skabes et helstøbt, åbent univers, der pirrer sanserne og giver plads til refleksion.

Med eksperimenterende kostumer omformer Gunilla Lind dansernes kroppe for at udforme måden, vi opfatter os selv og andre på. Hun bruger ikke kun kostumer som æstetisk udtryk, men også som et benspænd for dansernes måde at arbejde med kroppen.

DANSERE:
Iris Thomsen
Josefine Ibsen
Katrina Holm
Shuli Nordbek

VARIGHED
50 minutter uden pause

ANMELDELSER

***** “Det her er danseteater på en dybere plan – tak for det!” – Ungt Teaterblod

”LOVEU2ND er visuelt gennemført, virkelig uhyggeligt og spændende koreografisk og fysisk teater om samtiden i fremtiden.” - Bastard

“Et dødeligt og superlækkert modeshow, der eksploderer og efterlader tilskuererne klæbet ind i guldkonfetti og med smadrede sanser. Det er rasende flot – og ganske forfærdeligt.” – Ørkendrømme

“ (…) Et skønt og udfordrende rum med plads til undren og eftertanke, når sansebombardementet har lagt sig.” – Teateravisen

PRIS
185 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser






Figaros & Den Ny Opera

en kisteglad grinebider

Onsdag den 6. april 2022 - kl. 19.30

Musik & Teaterhuset Sønderjyllandshallen


DRACULA

Tag på en rejse til det mørke og dystre Transsylvanien i teater- og operakompagniet Figaros og Den Ny Operas usædvanligt frie gendigtning af Bram Stokers klassiske Dracula.

Vi banker gravrusten af gravrøsten og Figaros hold af vampyrjægere Lisbeth Kjærulff, Hans Dueholm, Kristian Jensen og Allan Dahl Hansen drager med den unge sagfører Jonathan Harker til Grev Draculas slot i de Transsylvanske bjerge. Her er Parker rejst til, trods advarsler fra lokalbefolkningen, for at afslutte et huskøb i England for greven. Mens greven, der har fået blod på tanden, rejser til England i en kiste fyldt med sit fædrelands jord, befinder Parker sig på slottet – fanget af Draculas kvindelige vampyrer.

Sammen med vampyrjægeren Van Helsing bliver det nu er kamp med tiden og dagslyset om at finde Grev Dracula og banke en pæl gennem hans hjerte for at forhindre ham i at skabe en mindre hær af vampyrer i England.

Vi garanterer, i vanlig Figaros stil, en overflod af komik, musik, gys … og masser af hvidløg.

VARIGHED
1 time og 30 minutter med pause

MEDVIRKENDE:
Lisbeth Kjærulff
Hans Dueholm
Kristian Jensen
Allan Dahl Hansen

KOSTUMER:
Nathalie Meldgaard

SCENOGRAFI:
Hans Dueholm

PRIS
245 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser






Teatergrad

Tirsdag den 3. maj 2022 - kl. 19.30

Nygadehuset


AKTIVISTERNE

Teatergrad har vundet Danmarks Teaterforeningers pris som årets teater i 2019

Året er 2020. Et band er samlet, fordi de vil gøre en forskel. De vil være bandet, der åbner publikums øjne for verdens elendighed: Klimakrisen, flygtningestrømmene og så videre så langt tankerne rækker. De vil skabe musik, der vækker aktivisme og forandring, når nu politikerne har givet op.

Bandet drømmer sig tilbage til 70’erne, hvor man tog stilling, hvor demonstrationer gjorde en forskel, hvor kunsten blev taget seriøst og var talerør. Men også 2020 kalder på handling, og hvis kunsten skal have en berettigelse, skal den ville forandre.

Sammen med publikum dykker bandet ned i musikken fra dengang og ned i de aktivistiske gruppers historie. Bandet spiller Pete Seager, Bob Dylan og Skousen & Ingemann og ser tilbage på yderpunkterne Røde Mor og Rote Armee Fraktion.

Er det sådan, vi vil være i 2020?
Hvor langt vil vi gå, og hvordan ser aktivismen ud i dag?

Bandet er ikke i tvivl. De vil give håb til dem, der aldrig har haft det og give det tilbage til dem, der har tabt det. De vil tænde gnister og samle folk i forsamlingshuse, på torve og pladser, vælte hegnet og stå på Orange Scene i 50-året for festivalens start. For de tør ikke andet end drømme og gå forrest – de tør ikke andet end handle.

MEDVIRKENDE
Rolf Hansen
Jacob Teglgaard
Christine Worre Kann
Marie Louise von Bülow

INSTRUKTØR
Leiv Arne Kjøllmoen

DRAMATIKER
Julie Petrine Glargaard

PRIS
155 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser





Teater Bæst

Fredag den 6. maj 2022 - kl. 12.00

Sønderstrand, Aabenraa


FLUGT

12:00, 13:30, 16:30, 18:00, 19:30, (ved hvert klokkeslæt lukkes en ny gruppe ind).

Teater Bæst & Teater i Aabenraa præsenterer
FLUGT

En interaktiv lyd- og performanceinstallation om flugten i og omkring os.

”På en måde er virkeligheden blevet så ulideligt virkelig at vi flygter fra den, for at kunne leve med os selv”.

I to dunkle militærtelte inviteres publikum til at finde svaret på spørgsmålet: hvad flygter du fra? Sammen med performerne Eja Due og Tim Soheili bliver publikum undervejs konfronteret med egne oplevelser og erindringer. Performernes historier væver sig sammen med Georg Jagunovs scenografi og giver publikum en sensoriske fornemmelse af flugtens væsen – som personlig erindring, begreb og som fysisk omstændighed.

FLUGT er en interaktiv, intim og provokerende forestilling, der belyser flugt – flugt fra virkelighedens realiteter ind i en larmende apati og magtesløshed. Og flugten fra krig og terror, som de fleste af os kun hører som ekkoer af en fjern virkelighed.

FLUGT tager udgangspunkt i de to performeres egne konkrete erfaringer med flugt, men begrænser sig ikke til en lokal problematik. Forestillingen er tematisk global og oplevelsen nærværende og intim.

FLUGT lader publikum overgive sig til et sanseunivers af præcis lydscenografi og et kaleidoskop af minder om flugt. Forestillingen blander provokerende konfrontationer med stille fordybelse og hverdagsfortællinger.

Hjertet er en lydinstallation – der gør hver forestilling unik. Hypersensitive mikrofoner indfanger publikums reaktioner, pulsen af rummet og verden på den anden side af teltdugen. Elementer der tilsammen generer et kompositorisk værk der forskyder publikums virkelighedsopfattelse.

Når publikum træder ind i de to store militærtelte, som udgør scenen i FLUGT og oprindeligt blev opstillet i en akut asylmodtagerlejr i Vordingborg, vil de i små hold blive guidet rundt i et intimt og interaktivt rum. Her vil et underliggende stemningsmættet lydunivers, gribende sensoriske scenebilleder og aktuel politisk viden blande sig med performernes og publikums egne historier og tanker om flugt.

PERFORMERE:
Eja Due
Tim Sohelli

VARIGHED
90 minutter

SAGT OM FLUGT:

”Spillernes stemmer, lydscenografien i de diskrete høretelefoner, samt mågernes skrig på stranden i Helsingør, blandes i en totaloplevelse der går langt videre end den umiddelbare fornemmelse af indespærrethed der ramte mig da jeg trådte ind i teltene. For i FLUGT er det op til dig og dine sanser hvordan du oplever besøget i teltet.”
★★★★ Casper Koeller, Sceneblog

”Det sætter nogle tanker i gang. Det, at det starter med ens egne følelser, sætter nogle ting i perspektiv i forhold til flygtningene. Man finder ud af, hvor lille man er, og hvor små problemer, man selv har.”
Charlotte, publikum til FLUGT under Passage Festival 2019.

”Den del, der påvirkede mig mest var, da vi blev bedt om at tage en selfie af os selv, og bagefter kigge på det. Så simpelt, og alligevel effektivt – for jeg følte knap nok, jeg kunne genkende mit eget billede. Ansigtet var trist og sårbart, påvirket af historierne om flygtningene."
Emil Eriksen, Ungt Teaterblod

PRIS
155 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser






Teater Bæst

Lørdag den 7. maj 2022 - kl. 12.00

Sønderstrand, Aabenraa


FLUGT

12:00, 13:30, 16:30, 18:00, 19:30, (ved hvert klokkeslæt lukkes en ny gruppe ind).

Teater Bæst & Teater i Aabenraa præsenterer
FLUGT

En interaktiv lyd- og performanceinstallation om flugten i og omkring os.

”På en måde er virkeligheden blevet så ulideligt virkelig at vi flygter fra den, for at kunne leve med os selv”.

I to dunkle militærtelte inviteres publikum til at finde svaret på spørgsmålet: hvad flygter du fra? Sammen med performerne Eja Due og Tim Soheili bliver publikum undervejs konfronteret med egne oplevelser og erindringer. Performernes historier væver sig sammen med Georg Jagunovs scenografi og giver publikum en sensoriske fornemmelse af flugtens væsen – som personlig erindring, begreb og som fysisk omstændighed.

FLUGT er en interaktiv, intim og provokerende forestilling, der belyser flugt – flugt fra virkelighedens realiteter ind i en larmende apati og magtesløshed. Og flugten fra krig og terror, som de fleste af os kun hører som ekkoer af en fjern virkelighed.

FLUGT tager udgangspunkt i de to performeres egne konkrete erfaringer med flugt, men begrænser sig ikke til en lokal problematik. Forestillingen er tematisk global og oplevelsen nærværende og intim.

FLUGT lader publikum overgive sig til et sanseunivers af præcis lydscenografi og et kaleidoskop af minder om flugt. Forestillingen blander provokerende konfrontationer med stille fordybelse og hverdagsfortællinger.

Hjertet er en lydinstallation – der gør hver forestilling unik. Hypersensitive mikrofoner indfanger publikums reaktioner, pulsen af rummet og verden på den anden side af teltdugen. Elementer der tilsammen generer et kompositorisk værk der forskyder publikums virkelighedsopfattelse.

Når publikum træder ind i de to store militærtelte, som udgør scenen i FLUGT og oprindeligt blev opstillet i en akut asylmodtagerlejr i Vordingborg, vil de i små hold blive guidet rundt i et intimt og interaktivt rum. Her vil et underliggende stemningsmættet lydunivers, gribende sensoriske scenebilleder og aktuel politisk viden blande sig med performernes og publikums egne historier og tanker om flugt.

PERFORMER:
Eja Due
Tim Sohelli

VARIGHED
90 minutter

SAGT OM FLUGT:

”Spillernes stemmer, lydscenografien i de diskrete høretelefoner, samt mågernes skrig på stranden i Helsingør, blandes i en totaloplevelse der går langt videre end den umiddelbare fornemmelse af indespærrethed der ramte mig da jeg trådte ind i teltene. For i FLUGT er det op til dig og dine sanser hvordan du oplever besøget i teltet.”
★★★★ Casper Koeller, Sceneblog

”Det sætter nogle tanker i gang. Det, at det starter med ens egne følelser, sætter nogle ting i perspektiv i forhold til flygtningene. Man finder ud af, hvor lille man er, og hvor små problemer, man selv har.”
Charlotte, publikum til FLUGT under Passage Festival 2019.

”Den del, der påvirkede mig mest var, da vi blev bedt om at tage en selfie af os selv, og bagefter kigge på det. Så simpelt, og alligevel effektivt – for jeg følte knap nok, jeg kunne genkende mit eget billede. Ansigtet var trist og sårbart, påvirket af historierne om flygtningene."
Emil Eriksen, Ungt Teaterblod

PRIS
155 kr. excl. gebyr
Unummerede pladser






Billetadministration


Billetten A/S
Bredgade 32, 3. sal
6000 Kolding
Tlf. 70 20 20 96
E-mailadresse: service@billetten.dk

Kontorets åbningstid:
Hverdage kl. 10.00 – 16.00


Løssalg

Billettens Miniportal
og i Sønderjyllandshallen - 1/2 time før forestillingens start.

For unge under 25 år vil en billet v/indgangen max. koste 75 kr.


Bestyrelse

Formandskab:
Dorthe Lindahl
Telefon 28 55 88 66
dorthe.lindahl@gmail.com
Og Allan Bruhn
Telefon 23 39 25 11
allan@teateriaabenraa.dk

Bente Christensen, Peter Autzen,
Mette Velling, Mette Guldbrandsen Klitte,
Naja Barlach Hansen,
Katja Norup Petersen,
Bente Skøtt Christiansen, Lene Pagh
Go Top